Tuesday, November 05, 2019

Orang miskin selalu membuat kesalahan dalam memilih - Laporan daripada Kajian

Kajian daripada Science menunjukan bahawa orang yang dikategorikan sebagai orang miskin lebih cenderung mempunyai masalah dalam melakukan pemilihan dalam bidang kehidupan , contohnya (Kewangan,Pelajaran dan juga Khas kehidupan). Secara imperikal boleh dikatakan bahawa orang miskin akan mempunyai kesusahan mental yang menyamai kekurangan 13 IQ point.



Setelah membaca dan melihat laporan dan video yang berkenaan tentang topik ini admin boleh rumuskan bahawa mereka akan selalunya membuat pilihan yang tidak menguntungkan untuk jangka masa panjang.

Contohnya, mereka tidak akan membeli barang yang mempunyai promosi "Buy two to get discount " kerana, tindakan itu akan menyebabkan mereka menggunakan lebih bajet untuk sesetengah item untuk sesetengah tempoh masa.

1 Tin milo bernilai 26.25 RM makanakala 2 Tin milo bernilai 45.95.RM Tetapi bajet yang ada untuk minuman milo hanyalah 27 RM . Meskipun jika orang tersebut membeli terus dua sekali tin milo, ia akan menguntungkan mereka untuk jangka masa panjang. Tetapi disebabkan kekurangan duit, mereka tidak boleh membuat tindakkan tersebut.

Perlu diingatkan bahawa orang kekurangan ini mempunyai kekurangan duit dan bajet untuk perbelanjaan adalah kurang. Disebabkan itu mereka tidak mampu untuk menggunakan peluang promosi " Buy two to get discount".

Bahagian dua

No comments:

Post a Comment