Showing posts with label berita. Show all posts
Showing posts with label berita. Show all posts

Friday, July 20, 2018

Kemalangan meragut nyawa Adun BALAKONG


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor, Ng Tien Chee maut dalam kemalangan yang melibatkan Kenderaan jenis SUV dan juga lori . Mangsa yang dalam perjalanan ke Kajang maut dalam kemalangan di Kilometer 11.7 Lebuh Raya Grand Saga.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ahmad Dzaffir Mohd Yusoff mengesahkan kejadian berlaku pada jam 12.40 pagi.

Siasatan awal mendapati mangsa yang memandu kenderaan SUV jenis Nissan x-Trail melanggar bahagian belakang lori milik syarikat konsesi lebuhraya berkenaan.




Read more ...

Kata Menteri Kewangan ,Lim Guang Eng GST lebih telus ?



  Walaupun tidak dinafikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) bakal memberi impak, namun kesannya jauh lebih kecil berbanding Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST). Menteri Kewangan Lim Guan Eng bertegas bahawa pelaksanaan SST tidak akan membebankan rakyat seperti GST.

-Astro Awani
Read more ...

Thursday, July 19, 2018

Ahli Parlimen Pakatan Harapan, Di halau keluar dari dewan Parlimen

Parlimen |  Ramkarpal Singh menjadi anggota parlimen pertama yang diarahkan keluar oleh speaker Dewan Rakyat yang baru dilantik, Datuk Mohamad Ariff Yusof.

Ramkarpal Singh telah diarah keluar setelah enggan menarik balik kenyataanya yang mengatakan bahawa pemuda UMNO sebagai "samseng".

"Untuk memendekkan perkara ini, supaya kita boleh mendengar perbahasan Sungai Petani (Datuk Johari Abdul), kedua-dua anggota parlimen perlu menarik kenyataan tadi.

"Jika tidak, saya akan gunakan seksyen 44(2) peraturan Dewan Rakyat," katanya merujuk peruntukan yang membenarkan speaker menghalang anggota parlimen menyertai persidangan selama dua hari.

"Ini cuma perkara kecil. Jangan guna perkataan yang tidak sewajarnya di dalam dewan, kita perlu lebih matang," katanya.
Bagaimanapun, Ramkarpal menjawab: "Saya mohon maaf, tapi saya tidak boleh tarik balik.

Mohamad Ariff kemudian mengeluarkan amaran dan apabila Ramkarpal bertegas dengan pendiriannya, speaker mengarahkan agar anggota parlimen Bukit Gelugor itu diiringi keluar dewan.

Sementara Bung Moktar kemudian menarik balik kenyataanya dan dibenarkan berada di dalam dewan.
Read more ...

Wednesday, July 18, 2018

Status MH17 , Rusia berkemungkinan berdepan tindakkan undang-undang antarabangsa

Semalam 17 Julai 2018 merupakan tarikh ulang tahun,tahun ke-empat bagi kemalangan yang melibatkan MH17. MH17 merupakan sebuah kapal terbang jenis boeing-777 yang telah ditembak semasa melakukan penerbangan daripada Amsterdam ke Kuala Lumpur . Pesawat yang telah ditembak pada ketinggian 33000 kaki itu telah ditembak menggunakan  Peluru berpandu milik tentera russia.


Laporan yang dikeluarkan oleh pihak belanda pada bulan oktober 2015 menunjukkan bahawa kapal terbang tersebut telah ditembak menggunakan peluru berpandu , dan semasa letupan kedua-dua juruterbang yang berada di dalam kokpit meninggal dunia dengan segera.

Laporan yang dikeluarkan ini menafikan semua dakwaan yang dilakukan oleh kerajaan Rusia yang mengatakan bahawa kapal terbang tersebut telah ditembak jatuh oleh pesawat perjuang ukraine yang melepasi kawasan tersebut.

Menteri G7 menuntut agar pihak kerajaan rusia mampu memberikan jawapan releven dan berkemungkinan tindakkan undang-undang akan diambil jika , jawapan itu menunjukan bahawa kerajaan rusia ada melanggar mana-mana undang-undang antarabangsa
Read more ...

Monday, July 16, 2018

Kecelaruan di Israel , benarkah tanah milik mereka ?

   Konflik antara Israel dan Palestin sudah bermula semenjak tahun 1948 . Banyak siri keganasan yang telah dilakukan daripada dua-dua pihak yang menyebabkan konflik ini dipandang oleh seluruh dunia.Meskipun sudah berlalu 70 tahun, tetapi konflik ini masih menjumpai jalan buntu .

 Bila admin  bertanyakan apakah punca kepada konflik ini , sama ada ini adalah konflik agama ataupun konflik hak asasi manusia ? 19 daripada 27 memilih bahawa konflik ini merupakan konflik hak asasi manusia

Satu perkara yang cukup menarik bagi saya adalah, bila kita tanya kepada orang israel yang fundamentalis agama , kebanyakan daripada mereka mengatakan bahawa ini merupakan tanah mereka kerana ,tanah itu merupakan tanah yang telah dijanjikan kepada mereka yang tertulis dalam kitab mereka. Jika benar itu lah punca kepada konflik ini ,satu kecelaruan mula timbul .

Tahukah anda , negara Israel merupakan negara yang berada di kedudukan tertinggi dalam senarai negara yang mempunyai peratus penduduk atheist , 65 peratus mengatakan bahawa mereka sama ada atheist ataupun tidak percaya kepada tuhan. Daripada dapatan ini ia menimbulkan satu kecelaruan , majoriti negara israel merupakan orang yang tidak mempercayai tuhan , tetapi asas pertama kewujudan negara israel kerana mereka percaya bahawa tanah itu merupakan tanah yang dijanjikan oleh tuhan kepada mereka. 


Israel said that they belong to that land because it is a promise land from god to jewish people. The fact show 80-60% of the israel citizen is atheist ,how irony is that 

Tanah Baitulmaqdis dijanjikan kepada orang yahudi?


Read more ...

Thursday, June 07, 2018

Anak-Anak muda berani menghina institusi raja dan YDPA , Apalah nak jadi dengan malaysia


Kita lihat , konsep Malaysia baru yang dibawa oleh rakyat Malaysia hari ini,nampaknya mempunyai kesan negatifnya, Antara kesan negatif yang diterima adalah sikap anak muda yang semakin berani menghina institusi raja dan YDPA . Tindakkan ini seharusnya diambil tindakkan kerana, ini merupakan satu tindakkan yang disabitkan kesalahan bawah akta hasutan .

   Institusi raja merupakan institusi yang cukup tinggi, tetapi kenapa ramai orang muda pada hari ini mula mempersoalkan dasar dan juga tunjang bagi bangsa melayu itu sendiri. Ingat ,jatuhnya melaka kerana pengkhianatan si KITOL yang akhirnya membawa kehancuran kepada kerajaan Melaka dan mulalah era penjajahan terhadap tanah melayu,

   Kita ada hak bersuara dan kita boleh terus maju, tapi jangan lupa nilai melayu yang taat pada rajanya. Sekuat mana pun kita cuba untuk mengintegrasikan diri sebagai masyarakat moden , kita jangan lupa . Raja adalah satu aspek yang penting dalam nilai seorang melayu . 



Read more ...

Monday, June 04, 2018

Taniah Rakyat Malaysia , Tabung Harapan berjaya mengumpul sebanyak 30 Juta

Menteri Kewangan Malaysia Lim Guan Eng 'mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah menderma ' Setakat hari ini tabung ini berjaya mengumpul sebanyak 30 juta ringgit Malaysia . Tabung harapan ini merupakan satu  cara sistematik yang dibuat oleh pihak kerajaan bagi memberi laluan kepada sesiapa yang ingin memberi derma dan juga bantuan kepada negara ini . 


Jumlah ini menunjukkan bahawa ramai rakyat Malaysia menyokong tindakan kerajaan yang ingin membantu untuk mengurakan hutang negara yang dikatakan sudah mencapai tahap yang merisaukan .
-Allz
Read more ...

Sunday, June 03, 2018

"Calon terbaik Presiden UMNO ialah Khairy Jamaludin" kata Dr Mahathir

Tun Dr.Mahathir yang menghadiri mesyuarat Majlis PH Kedah di Seri Mentaloon ,berpendapat bahawa Khairy Jamaludin merupakan calon yang paling layak untuk menerajui UMNO. UMNO yang hilang hala tuju setelah mengalami kekalahan besar pada PRU14 ,telah kehilangan tampuk pemerintahan pusat yang selama ini telah di terajui oleh Barisan Nasional selama enam abad .



Pada 22 Mei, Pemangku Presiden parti itu iaitu Zahid Hamidi juga berkata bahawa semua jawatan tertinggi UMNO akan dipertandingkan . 


Bagi Allz tindakkan itu cukup wajar , kerana tindakkan itu mampu untuk memberi semangat baru dan hala tuju baru untuk parti UMNO, selain itu parti itu juga perlu bermuhasabah dan mulakan satu perjuangan yang lebih teguh . Ingat kembali apakah tujuan UMNO ditubuhkan
Read more ...

Majlis Raja-Raja Melayu tegas menyokong Penderian YDPA untuk memilih Peguam Negara yang berbangsa melayu Islam

KRISIS perlembagaan kini menunggu kerajaan baru Pakatan Harapan (PH) yang dipilih oleh rakyat dengan Raja-Raja Melayu berhubung pelantikan peguam negara yang baharu.
Putrajaya dan Istana tegang kerana calon peguam negara baharu├é Lebih 10 hari lepas, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menulis kepada Yang Di-Pertuan Agong memohon perkenan agar Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali dipecat dan digantikan dengan peguam kanan yang juga pakar perlembagaan, Tommy Thomas.
Tommy adalah pilihan sebulat suara pemimpin PH.
Empat parti gabungan dalam PH merasakan pelantikan tokoh yang dihormati dalam bidang perundangan itu akan menghantar isyarat jelas kepada rakyat Malaysia dan dunia bahawa kerajaan baru ini serius hendak membetulkan institusi negara yang cacat.
Pelantikan itu juga diharap akan menjamin adanya seorang peguam yang cekap dalam perbicaraan yang boleh mengendalikan kes tumpuan termasuk pendakwaan ke atas mereka yang terlibat dalam skandal 1MDB.
Namun surat perdana menteri kepada Seri Paduka itu tidak ada tindakan selanjutnya, membawa kepada ketegangan antara kerajaan dan istana. 
Sebaliknya, ada beberapa mesej dari Istana, meminta PH menggugurkan nama Thomas. Beberapa calon lain dikemukakan kepada Dr Mahathir termasuk seorang bekas hakim mahkamah tinggi dan seorang hakim Mahkamah Rayuan.
The Malaysian Insight difahamkan Raja-Raja Melayu yang lain juga menyokong pendirian Yang Di-Pertuan Agong. Mereka dikatakan bertegas seorang peguam negara hendaklah seorang Melayu dan beragama Islam.
Kebuntuan dan kemungkinan krisis perlembagaan ini disentuh oleh dua blogger yang dekat dengan PH. Dalam satu tulisannya, Syed Akbar Ali menyebut calon peguam negara pilihan Dr Mahathir disekat kerana beliau bukan Melayu dan bukan beragama Islam.
"Tiada apa-apa dalam Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan bukan Melayu dan bukan Muslim tidak boleh dilantik sebagai peguam negara," tulisnya.
Beliau juga menulis pelantikan kabinet dan pegawai kanan kerajaan adalah budi bicara mutlak Perdana Menteri.
Tokoh wartawan A Kadir Jasin juga menulis di blognya menyatakan Perlembagaan Persekutuan jelas menggariskan batas kuasa raja berperlembagaan.
Bekas ketua pengarang Kumpulan New Straits Times itu juga menjawab pandangan tentang jawatan utama mesti disandang orang Melayu.
"Ya, memanglah kalau boleh orang Melayu mahu Melayu menyandang semua jawatan penting, tetapi apa gunanya kalau Melayu yang berjawatan tinggi itu zalim, perasuah dan bersubahat dengan penyangak dan pencuri," tulisnya. – 2 Jun, 2018.

-The Malaysian Insight
Read more ...

Faiz Roslan ingin Bunuh Diri ? dakwa kawan baiknya

Image result for faiz roslan


Bulan Ramadhan ini dikejutkan dengan banyak tindak tanduk pengguna media sosial . Siapa yang tak kenal instafamous yang baru-baru ini yang mendapat kecaman netizen akibat perlakuannya yang tidak bergitu beradab ,menyebabkan satu kecaman besar terhadap instafamous ini . Dia yang hilang daripada dunia media sosial dengan mengatakan bahawa dia ingin rehatkan diri daripada media sosial
. Tetapi baru-baru ini terdapat khabar angin daripada kawan baiknya sendiri bahawa ,instafamous ini mula menunjukkan tanda-tanda ingin melakukan perbuatan yang terkejji itu .



Adakah netizen Malaysia sudah melampau dalam tindakkan menegur sehingga menyebabkan remaja berumur 18 tahun ini berasa dibuli dan ingin melakukan perbuatan terkutuk ini. Sudah tiba masanya kita mengambil pendekatan yang lebih matang dalam hal ini , kerana kita tahu perbuatan yang dilakukan memang salah , tetapi tindakkan untuk terus mengecam untuk membenci individu ini adalah salah . Kerana individu ini masih muda dan seharusnya ini menjadi ikhtibar kepada kedua-dua belah pihak


Bila kita menegur kita membenci perbuatannya bukan individunya.



Read more ...

Saturday, June 02, 2018

Sampai bila maknya-maknyah ni nak bemaharajalela kat media sosial ni

   Bulan Ramadhan ni banyak ujian yang ditempuh oleh umat islam .Baru-baru ini melayu dikejutkan dengan tindakkan seorang Instafamous yang mula menadi terkenal apabila membuat dua tindakkan yang tidak wajar ,nama yang lebih dikenali sebagai faiz roslan. banyak tindak tanduknya menimbulkan kemarahah netizen ,contohnya.
Image result for faiz roslan
1. dia menari satu tarian yang seksi dengan memakai pakaian wanita


 2.mengaku tidak solat dan tidak berpuasa


Apa je tindakkan yang boleh dilakukan pihak berkuasa, kenapa tindakkan ini masih tidak dapat pandangan pihak berkuasa. Ramai pulak yang mempertahakan golongan ni , aku tak mencemuh mereka tapi tak perlu tunjjukan kemungkaran diri tu .

Masalah sekarang ni korang sendiri yang menjemput agar dibenci .

Golongan maknyah ni menggunakan nama hak asasi manusia untuk terus bukan kerja tah apa-apa ni. Ada beza menjadi diri sendiri dan membuat provokasi . Bila kau guna hak asasi manusia untuk buat benda yang ditentang agama memang kerajaan tak boleh buat apa-apalah sebab dia sendiri menggunakan undang-undang untuk mempertahakan diri .

Dalam hal ini seharusnya netizen membenci tindakkan ini , tetapi tidaklah mengkaburkan mata sepenuhnya, kerana keimanan ada pasang surutnya, Setiap individu ada kebaikan dan kejahatan dalam dirinya,

Jadi sebagai umat islam kita seharusnya memperkasakan undang-undang islam, tetapi jangan sekali terus menghina satu individu atas kesalahannya, tetapi kita menghina lah tindakkan yang keji tersebut


-ALLZ

Read more ...

Monday, May 21, 2018

Kes Altantuya bakal terdedah? Sirul mahu bekerja sama

KUALA LUMPUR: Bekas anggota polis, Sirul Azhar Umar, 45 yang disabitkan bersalah membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada 2006, hari ini, menawarkan diri untuk mendedahkan siapa yang mengarahkan pembunuhan wanita itu jika dia diberikan pengampunan penuh oleh kerajaan baharu Malaysia.
SIRUL Azhar. - Foto fail NSTP
Sirul yang kini dalam tahanan di Brisbane, Australia selepas melarikan diri dari negara ini pada 2015, menegaskan bahawa dia diarahkan oleh 'individu penting' untuk membunuh wanita itu.
Altantuya dibunuh dan mayatnya diletupkan dengan bahan letupan gred tentera.
Kes pembunuhannya adalah aspek paling menggemparkan dalam skandal membabitkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang didakwa terbabit dalam pembelian kapal selam Scorpene buatan Perancis pada tahun 2002.
Portal berita Malaysiakini.com dalam wawancara hari ini menyatakan bahawa Sirul bersedia membantu kerajaan baharu Malaysia dalam kes kapal selam itu.
"Saya bersedia membantu kerajaan baharu bagi memberitahu apa yang sebenarnya berlaku jika kerajaan sekarang menjanjikan pengampunan penuh kepada saya," kata Sirul yang dipetik dari Malaysiakini.
Sementara itu, agensi berita Reuters pula melaporkan kemungkinan siasatan pembunuhan model Mongolia 12 tahun lalu dibuka mungkin mendatangkan masalah kepada Najib ketika kerajaan baharu meneruskan siasatan rasuah terhadapnya.
Presiden Mongolia baru-baru ini memohon pemimpin baharu Malaysia menegakkan keadilan untuk Altantuya, sementara pegawai polis yang disabitkan membunuh mangsa berkata, dia sedia bekerjasama dengan sebarang siasatan baharu jika diberikan pengampunan penuh.
Dalam kes pembunuhan model Mongolia itu, dua pegawai polis didapati bersalah dan dijatuhi hukuman mati, namum persoalan siapa yang mengarahkan mereka membunuh Altantuya masih tidak berjawab.
Ketika pembunuhan itu, Najib adalah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan.
Beliau menafikan pernah mengenali Altantuya, namun misteri itu terus menghantui karier politik beliau. - AFP/Reuters / Berita Harian
Read more ...

Friday, May 18, 2018

Kemungkinan Punca Kekalahan Barisan Nasional di Negeri Sembilan

During the 14th General election, Barisan Nasional have lost most of the sit in the Malaysia, we can see most of their stronghold have been collapsed, For example Sabah, and Johor and Negeri Sembilan. Negeri Sembilan have been fall to Pakatan Harapan after Pakatan Harapan manage to form a government with 20 sits in the state assembly on 14th General election, while Barisan Nasional only manage to get 16 sits.



After the result, most of the media user show their concern toward the former First Minister who had to get out from the official house of First Minister, people show their grievance as most of them believe that the former First Minister which people always call him as ‘Tokmat’ . The picture of that great leader get out from his official house made a ‘media boom’, it is a result of many post on Instagram, Facebook and Twitter which show their concern.

How could this happen, while most of the citizen vote for Pakatan Harapan , but still there are many citizen who show his or her sadness because of this event. Do they really want to change state government or they just want to topple the federal government which is full of accusation of corruption?

Today my methodology is very simple, firstly I will show the differences  between the vote for the federal government and for the state government. According to data which I hava been collected through the legitimate website which is ‘http://pru14.spr.gov.my’.


BEZA UNDI BN DI PARLIMEN DAN DUN ( PARLIMEN-DUN)
P.126
63
P.127
-225
P.128
-2611
P.129
-863
P.130
-3868
P.131
Tidak lengkap
P.132
-4543
P.133
-193
JUMLAH
-12240
Figure1.1
 Following figure 1.1, we can see the differences of the vote, most people tend to vote for BN candidate at the state assembly member while vote for PAS or PH for parliament stage. This number show that mostly the people still willing to vote for the former state government which is BN government. But why they don’t just vote for BN for state stage while Vote for other at the parliament stage. My hypothesis is most of the voter still confuse between the parliament and the state stage. To prove this hypothesis, I use the online survey (data still in progress). From this data we can perceive whether the hypothesis could be accepted or not.


(Last Updated 3.32 AM 13/5/2018 – Allz)
Read more ...

Saturday, April 21, 2018

Avicii Mati Pada Umur 28 Tahun di Oman


   Avicii yang merupakan DJ musik elektronik telah disahkan mati di Oman Pada 20 April 2018. Punca kematiaan masih tidak diketahui . Tetapi ramai yang tahu bahawa Avicii memang mempunyai masalah kesihatan semenjak 2016 lagi. Sehingga dia terpaksa berhenti untuk melakukan jelajah muzik beliau. Tim Bergeling atau lebih dikenali Avicii telah membuat pembedahan terhadap beberapa organ yang rosak akibat meminum minum alkohol secara berlebihan.

   Ramai, orang menunjukan perasaan simpati dan kasihan diatas pemergian ,DJ muda ini. 





Read more ...

Thursday, April 19, 2018

Keputusan Mahkhamah tinggi, Nurul Izzah menang saman fitnah terhadap anggot MT Umno RM1 juta

Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar hari ini menang dalam kes saman fitnahnya terhadap anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berhubung pertemuannya dengan 'puteri Sulu' Jacel Kiram.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Ismail dan Khalid masing-masing membayar RM600,000 dan RM400,000 kepada penyandang kerusi Parlimen Lembah Pantai itu.
Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Faizah Jamaluddin turut mengarahkan mereka membayar kos berjumlah RM80,000, dan membenarkan injunksi melarang mereka mengulangi perkataan fitnah dalam mana-mana penerbitan atau penyiaran.
Faizah berkata, Khalid telah memfitnah Nurul Izzah ketika beliau dalam satu acara di masjid Bukit Aman pada 22 Mei 2015 memberitahu hadirin bahawa Nurul Izzah bertemu dengan musuh negara yang membunuh anggota keselamatan.
Bagi Ismail Sabri (gambar) pula, Faizah berkata beliau membuat fitnah pada hari sama dalam majlis berkhatan anjuran Umno Bahagian Bera. Ismail Sabri adalah ketua Umno Bahagian itu.
Dalam acara itu, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sementara itu mendakwa Nurul Izzah telah mengkhianati negara dan mengisytiharkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong, dan boleh dipenjara bawah Kanun Keseksaan dan Akta Pencegahan Keganasan 2015 (Pota).
"Kenyataan itu memberikan pandangan buruk terhadap plaintif dan menyebabkan beliau berdepan kebencian dan cemuhan," kata pesuruhjaya kehakiman itu.
Faizah berkata mahkamah tidak dapat menerima hujah Peguam Kanan Persekutuan Normastura Ayub - yang mewakili Khalid dan Ismail Sabri - bahawa perkataan "saya kira" dan "saya anggap" yang digunakan Ismail Sabri telah merendahkan "tahap" fitnah yang diutarakan.
Beliau berkata Khalid (gambar) dan Ismail Sabri sepatutnya tahu Nurul Izzah telah mengeluarkan kenyataan tiga hari sebelum itu, iaitu pada 19 Mei, yang menyatakan kekesalannya ekoran penyiaran gambarnya bersama Jacel di media.
Gambar itu diambil di sebuah forum di Filipina yang dihadirinya.
Gambar itu pertama kali dimuat naik oleh Jacel sendiri, dan mencetuskan kecaman orang ramai dan komen daripada Khalid dan Ismail Sabri.
Nurul Izzah kemudian menfailkan saman pada November 2015.


Malaysiakini
Read more ...

Monday, April 16, 2018

Sufian Suhaimi kena Friendzone dengan Instafamous (Sharifah Rose) ?



Dari gambar ni kita boleh lihat yang Sufian suhaimi yang cuba berjenaka dengan Instafamous iaitu Sharifah rose yang baru mengalami masalah perhubungan dengan penyanyi terkenal Ismail Izani. Tindakkan ini mungkin satu gurauan , tapi kita boleh buat konklusi kalau betul-betul Sufian nak cuba tackle Instafamous ni , ia akan bertemu dengan kekecewaan *(Friendzone).

Read more ...

Sunday, April 15, 2018

Tindakkan Presiden Trump yang boleh mengundang perang dunia Ketiga

    Sabtu yang lalu, pakatan antara tentera antara Perancis,Amerika Syarikat dan United Kingdom telah membuat satu serangan terhadap pangkalan tentera Bashar Al-Assad . Serangan yang menggunakan peluru pemandu ,itu menyasarkan fasiliti yang menyimpan , membuat dan mengagihkan senjata kimia yang digunakan tentera rejim tersebut. Serangan itu merupakan satu tindakkan tindak balas apabila Rejim tersebut menggunakan senjata kimia terhadap penduduk tersebut

   Tentera Syria , berkata bahawa terdapat sebanyak 110 peluru berpandu ditembak ke arah mereka , namun mereka berjaya menembak jatuh majoriti daripada bilangan tersebut . Tetapi tidak dinafikan masih ada beberapa peluru berpandu yang terkena sasaran yang di sasarkan . 

   Setelah serangan itu ,dikatakan berakhir ,Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu telah membuat perjumpaan secara mengejut untuk membincangakan tentang serangan tersebut. Dalam perbincangan tersebut , PBB menyeru agar negara yang terlibat agar tidak mengambil tindakkan terburu-buru , bagii mengurangkan ketegangan antara mereka yang dapat mengancam keselamatan dunia



   Bagi Allz tindakkan sebergini dapat menggugat keamanan dunia . Setelah tindakkan ini dikecam teruk oleh dua ahli tetap dalam Majlis keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu ,iaitu China.
Read more ...

Saturday, November 18, 2017

Tindakkan Presiden Trump yang mengancam bumi


Berita ni dah lama dah , tapi Allz tetap nak bincangkan tentang masalah ni . Kita tahu negara Amerika Syarikat dah tarik diri daripada perjanjian Paris berkaitan tentang pengawalan untuk mengurangakan masalah global. Amerika Syarikat menarik diri daripada penjanjian itu setelah Presiden terbarunya iaitu Donald Trump berbuat sedemikian.


Okey , jadi apa masalah yang akan timbul ? Senang je , pertama kita perlu faham apa kesan penarikkan diri Amerika Syarikat daripada perjanjian ini. Kita tahu bahawa Amerika Syarikat merupakan penyumbang terbesar bagi perlepasan gas rumah hijau . Untuk pengetahuan korang gas rumah hijau merupakan gas yang menjadi faktor utama dalam pemanasan global.



Dalam tahun 2015 , negara Amerika Syarikat melepaskan sebanyak 5,172,338(kt) gas karbon dioksida bersamaan 14.34% daripada perlepasan gas karbon dioksida dunia. Amerika syarikat duduk ditempat kedua dalam tangga perlepasan gas karbons dioksida.
Pelepasan gas karbon dioksida pada tahun 2013


Apabila mereka menarik diri daripada perjanjian ini.Dia memberi kesan secara terus dan juga tidak terus.Secara terus ,kita tahu mereka tidak akan mengikut perjanjian dan seterusnya menyebabkan peningkatan jumlah bilangan pelepasan gas ini. Kita tahu status quo,masalah sekarang ni sudah barah ,dengan peningkatan jumlah perlepasan gas ini, ia akan membarahkan masalah yang dah buruk ni. Secara tidak terus kita tahu ramai negara lain mungkin akan terikut dan mula merasakan bahawa masalah ini tidak penting , masalah pemanasan global ini sebagai masalah picisan . Sebab umum mengetahui ,Amerika Syarikat merupakan negara yang mempunyai banyak pengaruh.


Masalah ini dapat diselasaikan jika semua negara dunia memberikan kerjasama. Tapi kita dapat lihat bagaimana tindakkan Donald trump ini mampu mengancam keselamatan bumi. Sebab ini bukan bumi siapa-siapa, ini bumi kita , jadi hanya kita dapat mengubahnya.


Read more ...

Thursday, November 16, 2017

Harga Minyak mingguan 16-22 November 2017,Kenapa berlaku kenaikkan harga minyak ?



Kenaikan harga minyak pada 9 november 2017

Ron95 RM2.31=RM2.38 (KENAIKAN 0.07)
Ron97 RM2.60=RM2.66 (KENAIKAN 0.06)
DIesel RM2.20=RM2.25 (KENAIKAN 0.05)




Saya ada baca yang punca kenaikkan minyak ni disebabkan kenaikan harga minyak dunia ,yang berpunca daripada ketidakstabilan politik dinegara Arab Saudi. Tapi masih tiada bukti kukuh nak buktikan pendapat ni . Stay tune untuk informasi yang awesome

Read more ...

Thursday, November 09, 2017

Malaysia berjaya melayakan diri ke Kejohanan AFC Bawah 19


Malaysia berjaya melayakan diri untuk menyertai kejohanan AFC bawah 19 setelah Malaysia berjaya menjadi 5 terbaik dalam pasukan-pasukan yang mendapat no dua.


Ini merupakan kali pertama Malaysia berjaya melayakan diri setelah kemarau panjang selama 11 tahun tidak berjaya menyertai kejohanan tersebut. Kali terakhir adalah semasa 2006 dibawah jurulatih Datuk K.Rajagobal

Read more ...