Showing posts with label luar negara. Show all posts
Showing posts with label luar negara. Show all posts

Saturday, November 18, 2017

Hati-hati ,Seorang wanita dijangkiti herpes setelah mencuba 'lipstick' di Sephora



Sebentar tadi ,Allz terbaca satu artikel , yang bertajuk. 'DIJAKIT HERPES LEPAS CUBA TESTER' LIPSTICK DI SEPHORA. Benda ni berlaku dekat California, tapi kita kena tahu sebenarnya apa yang berlaku dan bolehke ,penyakit Herpes dijangkiti melalui lipstick?

SO,Allz buka dan cari lah tentang informasi tentang kes ni ,dan jumpa satu artikel dekat LIVESCIENCE. Seorang doktor bernama Dr.Amesh berkata bahawa terdapat kemungkinan untuk virus Herpes ini untuk berpindah atau menjangkiti orang melalui batang lipstick. Tester lipstick ini berkemungkinan pernah digunakan oleh orang yang mempunyai virus ini dan apabila seorang menggunakan lipstick itu, virus itu akan berjangkit kepada perumah baru . Sebab virus herpes mampu berpindah melalui sentuhan air liur . Jadi tak mustahil benda ni nak berlaku.


Selain itu baru Allz tahu yang selamani , Sebanyak 67% penduduk dunia bawah 50 tahun mempunyai virus herpes type-1 (HSV-1). Tapi diorang tak bagi kesan buruk kat diorang. Tetapi benda tu masih berjangkit.






Cuba check
Read more ...

Tindakkan Presiden Trump yang mengancam bumi


Berita ni dah lama dah , tapi Allz tetap nak bincangkan tentang masalah ni . Kita tahu negara Amerika Syarikat dah tarik diri daripada perjanjian Paris berkaitan tentang pengawalan untuk mengurangakan masalah global. Amerika Syarikat menarik diri daripada penjanjian itu setelah Presiden terbarunya iaitu Donald Trump berbuat sedemikian.


Okey , jadi apa masalah yang akan timbul ? Senang je , pertama kita perlu faham apa kesan penarikkan diri Amerika Syarikat daripada perjanjian ini. Kita tahu bahawa Amerika Syarikat merupakan penyumbang terbesar bagi perlepasan gas rumah hijau . Untuk pengetahuan korang gas rumah hijau merupakan gas yang menjadi faktor utama dalam pemanasan global.



Dalam tahun 2015 , negara Amerika Syarikat melepaskan sebanyak 5,172,338(kt) gas karbon dioksida bersamaan 14.34% daripada perlepasan gas karbon dioksida dunia. Amerika syarikat duduk ditempat kedua dalam tangga perlepasan gas karbons dioksida.
Pelepasan gas karbon dioksida pada tahun 2013


Apabila mereka menarik diri daripada perjanjian ini.Dia memberi kesan secara terus dan juga tidak terus.Secara terus ,kita tahu mereka tidak akan mengikut perjanjian dan seterusnya menyebabkan peningkatan jumlah bilangan pelepasan gas ini. Kita tahu status quo,masalah sekarang ni sudah barah ,dengan peningkatan jumlah perlepasan gas ini, ia akan membarahkan masalah yang dah buruk ni. Secara tidak terus kita tahu ramai negara lain mungkin akan terikut dan mula merasakan bahawa masalah ini tidak penting , masalah pemanasan global ini sebagai masalah picisan . Sebab umum mengetahui ,Amerika Syarikat merupakan negara yang mempunyai banyak pengaruh.


Masalah ini dapat diselasaikan jika semua negara dunia memberikan kerjasama. Tapi kita dapat lihat bagaimana tindakkan Donald trump ini mampu mengancam keselamatan bumi. Sebab ini bukan bumi siapa-siapa, ini bumi kita , jadi hanya kita dapat mengubahnya.


Read more ...

Friday, November 03, 2017

Sebab Yahudi Merasakan diri mereka adalah pemilik layak untuk tanah Palestin


Konflik antara dua negara ini bermula semenjak 1940-an . Secara umumnya ia bermula pada tahun 1948 ,tahun itu merupakan tahun dimana negara israel secara rasminya ditubuhkan .

Penduduk israel yang majoritinya beragama yahudi mempercayai bahawa mereka adalah pemilik yang sebenar dan layak untuk tanah tersebut. Terdapat 4 faktor utama yang menyebabkan mereka percaya bahawa itu adalah hak mereka.


  1. Tuhan telah menjanjikan tanah ini untuk mereka
  2. Orang yahudi yang duduk dan memajukan tanah tersebut
  3. Komuniti antarabangsa telah membenarkan mereka untuk menduduki tanah tersebut
  4. Mereka memenangi peperangan yang dikatakan sebagai peperangan untuk menahan diri.(perang arab -israel 1948)
Sepatutnya komuniti antarabangsa mengambil perkara ini secara serius , Majlis Keselamatan Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu sepatutnya mengambil tindakkan secara adil . Kita tahu bahawa salah satu negara yang mempunyai kuasa veto dalam mana-mana keputusan dalam majlis ini merupakan kawan akrab negara israel ,tetapi sepatutnya negara tersebut iaitu negara amerika syarikat yangs selama ini berpegang pada demokrasi sepatutnya menunjukkan sifat dan semangat demokrasi,dengan tidak menveto keputusan yang bertentangan dengan keiinginan mereka . 




Read more ...

Thursday, November 02, 2017

Lagu yang menghina Ayat Al-Quran dengan menjadikan Al-Quran bunyilatar




Umat islam dikejutkan dengan tindakkan seorang ahli muzik yang menggunakan ayat Al-Quran sebagai muzik latar. Masa admin tengah tulis artikel ni , yang dislike video ni dah dekat 127 ribu dah





Kita tak tahu niat pemuzik ini, tapi memang langsung tak sesuai dan sungguh biadab tindakkan tersebut. seperti kita tahu muzik video ini saja cukup tidak beradab , lalu diletakkan bunyi seakan -akan ayat Al-Quran yang sememangnya bertentangan dengan apa yang terdapat dalam video tersebut



Admin mintak jasa baik semua orang yang prihatin untuk buat report terhadap video tersebut. 

https://www.youtube.com/watch?v=8XKZa8GgIyA
Read more ...

Monday, October 30, 2017

Barack Obama,Bekas Presiden Amerika Syarikat menjadi Juri di Chicago .



Barack Obama yang merupakan bekas presiden Amerika Syarikat merancang untuk berkhidmat dengan negaranya dengan menjadi seorang juri di Illinois. Beliau yang sudah menjadi rakyat biasa Amerika Syarikat layak untuk berkhidmat menjadi juri di makhamah . 


Read more ...

Sunday, October 29, 2017

Parlimen Catalonia mengumumkan kemerdekaan Republic of Catalonia

Pada tarikh 27 oktober 2017 , Catalonia telah mengumumkan kemerdekaan mereka . Parlimen Catalonia berjaya melapaskan satu bil yang akan menubuhkan Republic of Catanolia.

Bil itu berjaya lepas dengan undian 70 bersetuju ,10 tidak bersetuju dan 2 undi kosong. Walaupun bergitu Sepanyol masih tidak mengiktiraf kemerdekaan mereka . Perdana Menteri Sepanyol ,berkata dalam akaun twitter beliau , bahawa semua penduduk harus tenang ,dia akan membawa undang-undang kepada Catalonia.

Ramai penduduk berasa gembira dengan keputusan parlimen Catalonia, mereka berasa gembira kerana mereka merasakan bahawa diri mereka sudah merdeka daripada negara Sepanyol
Read more ...

Liverpool bejaya menewaskan Huddersfiled dengan keputusan 3-0, Keputusan Penuh Liga Perdana Inggeris

Man United
1
FT
Tottenham
0
Crystal Palace
2
FT
West Ham
2
West Brom
2
FT
Man. City
3
Liverpool
3
FT
Huddersfield
0
Watford
0
FT
Stoke City
1
Arsenal
2
FT
Swansea City
1

Bournemouth
0
FT
Chelsea
1

Read more ...

Kes Pembunuhan Kennedy akan didedahkan oleh Trump


Presiden Amerika Syarikat Donald Trump mengumumkan bahawa beliau akan mendedahkan tentang maklumat tentang pembunuhan JFK iaitu bekas Presiden Amerika Syarikat yang dibunuh. Beliau mengatakan bawaha beliau akan mendedahkan segala maklumat tentang pembunuhan tersebut kecuali , maklumat tentang individu yang masih hidup.

Selepas berbincang dengan Jeneral Kelly, CIA dan agensi-agensi Saya bersetuju untuk mendedahkan dokumen tersebut, Kata beliau

Read more ...

Friday, October 27, 2017

Kematian Gaddafi rancangan Amerika Syarikat ,pencerobohan keadilan .



Bila kita cakap pasal pemimpin Libya yang bernama Gaddafi pasti kita akan ingat dia sebagai seorang pengganas yang menindas rakyatnya. Sedar atau tidak , tindakkan serangan media barat terhadap Gaddafi bermula apabila beliau mencadangkan untuk menggunakan emas sebagai mata wang  untuk melakukan transaksi penjualan dan pembelian emas. Setelah cadangan itu diutarakan oleh beliau ,negara-negara barat seperti Amerika Syarikat mula menyerang Gaddafi dan melabelkan dia sebagai seorang pemimpin kejam yang bertindak kejam.


Persoalannya apakah tindakan Gaddafi sehingga , negara barat ingin menyerang beliau


  1. Cadangan untuk menggunakan emas sebagai matawang mengantikan USD.
  2. Mengecam atau mengutuk tindakkan negara Amerika Syarikat yang menyerang negara Iraq.
  3. Tidak melakukan hutang dengan bank dunia walaupun sedikit.

Tindakkan ini bukanlah satu tindakkan yang jahat , tetapi tindakkan ini sangat tidak disukai oleh Amerika Syarikat . Amerika Syarikat yang dikatakan telah menaja pengganas Al-Qaeda untuk menentang kerajaan Gaddafi . Kita dapat lihat apabila bantuan yang dihantar oleh amerika syarikat terhadap pengganas di Benghazi. 

Pengganas yang menawan Benghazi pada satu ketika dahulu merupakan kumpulan Al-Qaeda yang diketuai oleh Osama Bin Laden ,Osama Bin Laden yang dibunuh oleh Amerika Syarikat dikatakan sebagai musuh kepada komuniti dunia dan Amerika Syarikat sendiri. Sedangkan Amerika Syarikat sendiri yang menaja penubuhan Al- Qaeda.

Segala pemberontakan yang berlaku di Libya berpunca daripada cetusan Amerika Syarikat . Bagaimana pemimpin yang disokong oleh majoriti penduduk libya ini dikatakan sebagai diktaktor . Rakyat mencintai Gaddafi . Tetapi akibat fitnah dan manipulasi Amerika Syarikat , hilang seorang pemimpin hebat


sambungan - Hubungan ISIS dan Al-Qaeda
Read more ...

Monday, October 23, 2017

Erdogan Kemunculan Zaman Empayar Uthmaniyah Generasi Kedua Bahagian 2


Bahagian 1




Selepas referendum itu telah diluluskan , Presiden Recep Tayyip Erdogan merasakan dirinya mula dilantik sebagai khalifah kepada Empayar Uthmaniyyah yang baru . Sultan baru untuk Khalifah Islam.

Seperti yang dikatakan dibahagian satu . Kuasa yang dibesarkan melalui referendum ini memberiikan Erdogan kuasa yang cukup besar . Setelah menang dengan kemenangan tipis,iaitu 52% .Erdogan memulakan langkahnya dengan pergi melawat ke makam pemimpin-pemimpin Kerajaan Uthmaniyah. Beliau juga melawat makam Sultan Selim I. Lawatan dan tindakkan itu seakan-akan menunjukkan beliau ingin mengambil tanggungjawab  Kesultanan Empayar Uthmaniyah dengan menjadi seorang Presiden yang mempunyai kuasa yang cukup besar.

Sultan Selim I yang berjaya menjadi Khalifah Islam setelah beliau berjaya ,mengalahkan kesultanan Mamaluk dan seterus nya berjaya menawan Mesir,Mekkah dan Madinah .


Sambungan Bahagian 3
Read more ...

Sunday, October 22, 2017

MH370: Malaysia masih tidak berputus asa, Malaysia ingin membuat perbincangan semula terhadap pelan pencarian kapal terbang tersebut

sumber:BBC

Kerajaan Malaysia telah mengumumkan bahawa ,kerajaan Malaysia akan membuat rundingan semula dengan syarikat yang bertapak di Texas Amerika Syarikat 'Ocean Infinity' untuk mencari MH370.

Kehilangan kapal terbang MH370 pada 8 mac 2014 masih menjadi misteri. Kerana masih tiada bukti sama ada kapal terbang tersebut sudah terhempas ataupun tidak.Ocean Infinity bakal berunding dengan Kerajaan Malaysia dengan menggunakan model kontrak yang selalu digunakan dalam bidang industri penyelamatan /pencarian iaitu 'no cure-no pay'.

Selagi tidak menjumpai MH370 , firma itu tidak akan mendapat apa-apa ganjaran. Firma itu masih belum lagi mengeluarkan anggaran kos yang perlu di bayar oleh kerajaan Malaysia. 




Semoga segala usaha yang dilakukan oleh semua pihak dapat membuahkan hasil-admin

Read more ...

Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau mempertahankan hak wanita Muslim berpurdah .


Kanada: Perdana Menteri Kanada ,membuat komen terhadap tindakan Quebec yang melepaskan undang-undang untuk menghalang wanita untuk memakai pakaian yang menutup muka. Beliau berkata bahawa kerajaan sepatutnya tidak patut menghalang atau memberitahu tentang apa yang boleh dan tidak boleh dipakai untuk seorang wanita.

Pada hari rabu minggu lepas perundangan itu telah dilepaskan dengan undangan majoriti daripada badan pembuat undang-undang negeri itu . Badan itu telah dikritik setelah membuat undang-undang sedemikian. Ia dikritik ,kerana ia dikatakan mempunyai niat untuk menyasarkan Wanita Muslim yang berpurdah , kerana kita tahu majoriti wanita yang memakai pakaian menutup muka adalah Wanita yang beragama Islam.

Trudeau memberi tahu bahawa ,kerajaan pusat akan melihat semula undang-undang yang dibuat oleh badan Quebec tersebut. Dia tahu meskipun kerajaan Quebec /kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk melepaskan undang-undang sedemikian . Tetapi beliau ingin memastikan semua undang-undang yang dilepaskan berdasarkan asas hak asasi manusia.


"Undang- undang ini hanya menyasarkan sesebuah kumpulan dan budaya sahaja" yang dikatankan oleh salah seorang penunjuk perasaan

Read more ...

Saturday, October 21, 2017

Erdogan :Kemunculan Zaman Empayar Uthmaniyah generasi kedua ? Bahagian 1


Artikel ini akan membincangkan tentang kemungkinan kelahiran semula Empayar Uthmaniyah dibawah kepimpinan Recep Tayyip Erdogan. Bila kita bercakap tentang kegemilangan Islam pasti Empayar Uthmaniyah akan menjadi perbualan semua orang . Kegemilangan Empayar ini yang mampu merampas ibu kota Empayar Rom timur iaitu Constatinople memberikan satu kemenangan dan kebanggaan yang cukup besar bagi  umat Islam, tetapi sejarah tinggal sejarah . Semua kegemilangan Empayar Uthmaniyah hilang setelah berakhirnya perang dunia pertama


Empayar Uthmaniyah

    Seperti sedia maklum Empayar Uthmaniyah merupakan empayar terakhir islam yang pemimpinnya menjadi Khalifah untuk umat Islam diseluruh Dunia. Kejatuhan Empayar Uthmaniyah dan Kekuasaan Khalifah adalah berpunca daripada Mustafa Kemal Atatürk
.

   Dunia demokrasi dikejutkan dengan referundam yang dicadangkan oleh Recep Tayyip Erdogan yang bakal memberikan kuasa yang cukup kuat untuknya memimpin Turki. Erdogan yang merupakan pemimpin yang berlandaskan Islam mempunyai cita-cita untuk menukarkan negara turki daripada negara sekular menjadi negara yang berlandaskan Islam yang maju. Selepas Erdogan berjaya menghalang perampasan kuasa pada 2016 dia mencadangkan satu referundum yang akan memberikan kuasa untuk seorang presiden untuk :


Source :Youtube Turkey Is Now An Islamic  Caliphate In All But Name


Akan bersambung

Read more ...

Friday, April 07, 2017

Sekelip mata bangunan Hotel Wellington Annex itu runtuh .

Ahli penghancuran adalah salah satu pekerjaan paling menarik  di dunia. Video berikut ini menunjukkan Hotel Wellington Annex di Albany, New York  dihancurkan dalam masa kurang dari satu minit. Mereka bahkan menggunakan bunga api berwarna warni untuk menghibur para penonton yang menanti saat perobohan banggunan tersebut.

Menariknya sesaat sebelum bangunan dihancurkan, nampak kawanan burung yang berterbangan panik.


Jom saksikan video berikut :
  

gabancomel
Read more ...

Sunday, March 26, 2017

kemalangan dan runtuhan manusia berlaku , apabila ekskalator mula berhenti dan bergerak secara undur (video)





Hong Kong - Sekurang-kurangnya 18 orang cedera di Langham Place pada petang Sabtu selepas sebuah eskalator tiba-tiba berhenti dan bergerak ke arah bertentangan, lapor SCMP.

Rakaman video yang dimuat naik di internet memaparkan bagaimana eskalator itu bertukar arah dalam masa yang pantas menyebabkan orang ramai hilang keseimbangan lalu menyebabkan 'runtuhan manusia'.

Saksi berkata, mereka melihat empat lelaki dan 14 wanita hilang keseimbangan sebelum bergolek jauth dari eskalator tersebut. Seorang lelaki cedera di kepala dan dihantar ke Hospital Queen Elizabeth, kata jurucakap polis.

Salah seorang wanita yang cedera di kaki akibat insiden itu berkata eskalator terbabit bergerak dua kali lebih pantas dari biasa. Tambahnya juga, escalator itu juga berhenti beberapa minit pada tengahhari sebelum kejadian.

Insiden itu berlaku kira-kira jam 4 petang waktu tempatan.

Jurucakap Langham Place memberitahu SCMP bahawa pihak pengurusan pusat beli belah akan menawarkan bantuan untuk mangsa dan akan memberi kerjasama penuh untuk siasatan.

Eskalator padat di pusat beli belah Mong Kok itu merupakan eskalator terpanjang di Hong Kong. 

Sumber: SCMP
siakap keli

Read more ...

Saturday, March 25, 2017

Perlakon cerita The Chronicles of Narnia 'Dulu comel sekarang menjadi gadis yang cantik'


Korang pernah tak menonton filem The Chronicles of Narnia? Pasti ramai yang mengenali gadis kecil ini. Georgie Henley atau kanak-kanak yang berperanan sebagai Lucy Penvesie. Budak pertama yang menemui jalan rahsia yang menghubungkan dunianya ke Narnia. Filem tersebut pertama kali di keluarkan pada tahun 2005. Berikut ini adalah gambar perkembangan Lucy dari tahun 2005 hingga kini.





gabancomel

Read more ...

Friday, March 24, 2017

Tindakkan ibu tua yang mendukung anaknya yang mempunyai penyakit



Biarpun di usia yang tua dan semakin uzur, Julieta Lorenzo masih menggagahkan diri mengendong anaknya yang cacat kemana sahaja mereka pergi dari rumah mereka di Barangay Bolo, Roxas City.

Minggu lepas, seorang pengguna Facebook, Gilbred Cargason Alsagon Jr. memuat naik kisah menyayat hati ibu tua itu di Facebook yang enggan menerima bantuan dari pengawal keselamatan untuk mengendong anaknya yang berusia 30 tahun itu.

Foto dan video kejadian itu dirakam di sebuah Bank di Filipina ketika ibu tua itu pergi untuk mengambil duit pencennya yang berjumlah 1200 Peso (RM278).

Menurut Gilbred, anak Julieta tidak mampu bercakap, berjalan mahupun berdiri. Disebabkan itu, Julieta perlu mengendongnya setiap kali mahu bergerak keluar ke mana-mana.



Tambah Gilbred lagi, kedua-dua Julieta dan anaknya, Mary Jane, itu mengalami kesukaran untuk berjalan lebih-lebih lagi kerana rumah mereka berada di laluan berhutan dan berbukit. Setiap bulan, mereka akan datang ke bank itu untuk mengutip duit pencen.

Laluan ke rumah Julieta

"Anaknya lumpuh sejak berusia tiga tahun. Mereka berdua tinggal bersendirian dan nenek Julieta perlu mengendong anaknya setiap kali dia perlu ke bandar kerana risau anaknya itu akan dicabul jika tinggal bersendirian." kata Gilbred.

Gambar yang dimuat naik oleh Gilbred itu telah dikongsi lebih 37,000 kali dan video yang dimuat naik oleh beliau ditonton lbeih 3.5 juta kali.

Dalam masa yang sama, Gilbred meminta mereka yang lebih berkemampuan agar menderma kepada keluarga Julieta.

Sumber: inquirer.net
Read more ...

10 gambar kapal terbang yang dilukis secara kreatif

 Orang ramai sering menyebutnya dengan "lukisan pada kapal terbang", tetapi syarikat penerbangan menyebutnya "liveries", sebuah kata yang diambil dari bahasa latin.Lukisan pada kapal terbang digunakan oleh syarikat-syarikat dengan tujuan tertentu. Mulai dari untuk meningkatkan jumlah penumpang, dedikasi pada suatu hal hingga perayaan ulang tahun. Dengan adanya lukisan pada kapal terbang ini, terbang dengan menggunakan kapal terbang menjadi lebih menyenangkan.

 Berikut 10 lukisan pada kapal terbang yang  kreatif dari pelbagai syarikat;


 1 . Kulula Air

 2 . All Nippon Airways ( ANA ) - Pokemon

 3 . Air New Zealand - Hobbit Air



4 . Alaska Airlines - Salmon Thirty Salmon




5 . Eva Air - Hello Kitty Jet


 6 . US Airways - The Arizona Cardinals


 7 . Qantas - Aboriginal Art


 8 . Germanwings - Berlin Bear




9 . Continental - Peter Max


 10 . Switzerland International ' s San Francisco Job
gabancomel
Read more ...