Wednesday, July 18, 2018

Status MH17 , Rusia berkemungkinan berdepan tindakkan undang-undang antarabangsa

Semalam 17 Julai 2018 merupakan tarikh ulang tahun,tahun ke-empat bagi kemalangan yang melibatkan MH17. MH17 merupakan sebuah kapal terbang jenis boeing-777 yang telah ditembak semasa melakukan penerbangan daripada Amsterdam ke Kuala Lumpur . Pesawat yang telah ditembak pada ketinggian 33000 kaki itu telah ditembak menggunakan  Peluru berpandu milik tentera russia.


Laporan yang dikeluarkan oleh pihak belanda pada bulan oktober 2015 menunjukkan bahawa kapal terbang tersebut telah ditembak menggunakan peluru berpandu , dan semasa letupan kedua-dua juruterbang yang berada di dalam kokpit meninggal dunia dengan segera.

Laporan yang dikeluarkan ini menafikan semua dakwaan yang dilakukan oleh kerajaan Rusia yang mengatakan bahawa kapal terbang tersebut telah ditembak jatuh oleh pesawat perjuang ukraine yang melepasi kawasan tersebut.

Menteri G7 menuntut agar pihak kerajaan rusia mampu memberikan jawapan releven dan berkemungkinan tindakkan undang-undang akan diambil jika , jawapan itu menunjukan bahawa kerajaan rusia ada melanggar mana-mana undang-undang antarabangsa

No comments:

Post a Comment