Friday, December 26, 2014

Ritual Ngeri Yang Terdapat Di India Buat Anda Rasa Pelik

Puasa merupakan salah satu kegiatan keagamaan di beberapa agama di seluruh dunia. Namun, ada beberapa budaya mempunyai ritual puasa yang ekstrem. Bahkan orang yang berpuasa tersebut sehingga meninggal dunia.

Ritual 'Santhara' ini merupakan sebahagian daripada Jainisme, salah satu agama tertua di dunia. Para peserta dikehendaki untuk mengangkat sumpah untuk berhenti makan sehingga mereka benar-benar meninggal.

Menurut kepercayaan ini, cara tersebut untuk membersihkan diri daripada karma buruk dan mencapai 'Moksha' yakni, pembebasan dari kitaran duniawi kematian dan kelahiran semula. Setiap tahun, ratusan Jainisme di India membuat sumpah berat ini. Menariknya, lebih dari 60 peratus daripada peserta adalah perempuan. Kaum perempuan diyakini lebih keras kepala daripada lelaki.
Dalam agama Jainisme, ritual ini lebih banyak dilakukan oleh orang yang sakit kuat, tetapi orang yang sihat juga boleh mengambil bahagian. Ketika peserta merasa bahawa dia telah memasuki tahap akhir dalam hidupnya, ia boleh meminta izin dari teman-teman, keluarga dan guru untuk melakukan Santhara. Setelah disetujui, peserta akan berpuasa dari makan dan minum secara beransur-ansur. Selama masa itu dia perlu belajar untuk melepas hasrat duniawi. Jika dia tidak mampu, bererti dia telah mengagalkan sumpahnya dan perlu segera berhenti berpuasa.

Hingga saat ini, satu-satunya orang yang berjaya menjalani Santhara hingga rekod 87 hari iaitu sami berusia 60 tahun bernama Sadhvi Charan pada tahun 2009. Maklumat ini diterbitkan di akhbar tempatan dan dianggap peristiwa penting bagi para Jain. Amalan Santhara diikuti oleh puluhan ribu orang di seluruh dunia, kira-kira 20 ribu orang mengikuti proses kematian Sadhvi Charan.

Berpuasa hingga ajal adalah perkara yang sangat susah dilakukan, harus menahan segalanya dari kehidupan duniawi. Hal ini banyak menjadi pertentangan kerana berbeza dengan apa yang kita percayai, namun begitulah kehidupan ritual di India.
dairishare

No comments:

Post a Comment