Monday, July 16, 2018

Kecelaruan di Israel , benarkah tanah milik mereka ?

   Konflik antara Israel dan Palestin sudah bermula semenjak tahun 1948 . Banyak siri keganasan yang telah dilakukan daripada dua-dua pihak yang menyebabkan konflik ini dipandang oleh seluruh dunia.Meskipun sudah berlalu 70 tahun, tetapi konflik ini masih menjumpai jalan buntu .

 Bila admin  bertanyakan apakah punca kepada konflik ini , sama ada ini adalah konflik agama ataupun konflik hak asasi manusia ? 19 daripada 27 memilih bahawa konflik ini merupakan konflik hak asasi manusia

Satu perkara yang cukup menarik bagi saya adalah, bila kita tanya kepada orang israel yang fundamentalis agama , kebanyakan daripada mereka mengatakan bahawa ini merupakan tanah mereka kerana ,tanah itu merupakan tanah yang telah dijanjikan kepada mereka yang tertulis dalam kitab mereka. Jika benar itu lah punca kepada konflik ini ,satu kecelaruan mula timbul .

Tahukah anda , negara Israel merupakan negara yang berada di kedudukan tertinggi dalam senarai negara yang mempunyai peratus penduduk atheist , 65 peratus mengatakan bahawa mereka sama ada atheist ataupun tidak percaya kepada tuhan. Daripada dapatan ini ia menimbulkan satu kecelaruan , majoriti negara israel merupakan orang yang tidak mempercayai tuhan , tetapi asas pertama kewujudan negara israel kerana mereka percaya bahawa tanah itu merupakan tanah yang dijanjikan oleh tuhan kepada mereka. 


Israel said that they belong to that land because it is a promise land from god to jewish people. The fact show 80-60% of the israel citizen is atheist ,how irony is that 

Tanah Baitulmaqdis dijanjikan kepada orang yahudi?


No comments:

Post a Comment