Sunday, October 22, 2017

Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau mempertahankan hak wanita Muslim berpurdah .


Kanada: Perdana Menteri Kanada ,membuat komen terhadap tindakan Quebec yang melepaskan undang-undang untuk menghalang wanita untuk memakai pakaian yang menutup muka. Beliau berkata bahawa kerajaan sepatutnya tidak patut menghalang atau memberitahu tentang apa yang boleh dan tidak boleh dipakai untuk seorang wanita.

Pada hari rabu minggu lepas perundangan itu telah dilepaskan dengan undangan majoriti daripada badan pembuat undang-undang negeri itu . Badan itu telah dikritik setelah membuat undang-undang sedemikian. Ia dikritik ,kerana ia dikatakan mempunyai niat untuk menyasarkan Wanita Muslim yang berpurdah , kerana kita tahu majoriti wanita yang memakai pakaian menutup muka adalah Wanita yang beragama Islam.

Trudeau memberi tahu bahawa ,kerajaan pusat akan melihat semula undang-undang yang dibuat oleh badan Quebec tersebut. Dia tahu meskipun kerajaan Quebec /kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk melepaskan undang-undang sedemikian . Tetapi beliau ingin memastikan semua undang-undang yang dilepaskan berdasarkan asas hak asasi manusia.


"Undang- undang ini hanya menyasarkan sesebuah kumpulan dan budaya sahaja" yang dikatankan oleh salah seorang penunjuk perasaan

No comments:

Post a Comment