Monday, January 13, 2020

Diambang Perang Dunia Ketiga 2020

Masalah yang bermula dengan pembunuhan individu yang berjawatan tinggi di dalam tentera Iran. Mula menjadi-jadi apabila terdapat banyak masalah dan perkara yang berlaku di dunia. Apabila dunia dikejutkan dengan pengeboman yang dilakukan oleh kerajaan Amerika Syarikat atas arahan Presiden Donald Trump.


Dunia dikejutkan lagi dengan berlakunya kemalangan yang melibatkan kapal terbang awam yang melakukan pernerbangan daripada Lapangan Terbang utama Iran iaitu "Tehran’s international airport", kapal terbang "Ukraine International Airlines Flight 752" yang berlepas daripada lapangan terbang tersebut yang hilang daripada radar selepas sahaja ia berlepas.


Setelah melakukan sedikit kajian , dapatan menunjukkan bahawa kapal terbang tersebut telah ditembak oleh tentera negara tersebut. Tuduhan itu telah lebih awal dilakukan oleh Perdana Menteri negara Kanada. Setelah sekian lama , negara Iran memberi respon dan mengatakan bahawa kesalah yang berlaku itu berpunca daripada kesilapan manusia dan serangan tersebut merupakan serangan yang tidak berniat .



Serangan tersebut telah mendapat kecaman daripada pelbagai pihak, sepertinya masalah ini dilihat semakin meruncingkan , dan jika kuasa-kuasa besar tidak mengambil tindakkan untuk mengurangkan tekanan politik di negara tersebut / middle eastern secara menyeluruh. Kami dapat mejangkan bahawa akan berlaku pergolakkan berskala antarabangsa.


Pendapat : pada pendapat saya isu tentang kedaulatan negara ini harus diambil berat. Kerana tindakkan menyerang atau menghantar sebarang peralatan perang untuk melenyapkan mana-mana sasaran di dalam / luar dari "jurisdiction" adalah tindakkan yang dapat mengancam keamanan dunia. Sebagai negara yang sudah masak dengan pergolakkan seharusnya negara Amerika Syarikat matang dalam melakukan tindakkan. Kita tidak mahu perkara seperti "Invasion of Iraq" berlaku ?


Apa yang terjadi di Iraq masih tiada justifikasi. Sama seperti kemalangan ini. Persoalannya siapa yang salah.




No comments:

Post a Comment