Sunday, December 07, 2014

Lelaki India Taja Orang Gajinya Menunaikan Umrah


Semangat perpaduan yang ditunjukkan lelaki ini adalah amat terpuji dan harus dicontohi orang lain walaupun berbeza anutan agamanya. Apa yang dibuat beliau ini adaah satu tindakan yang terpuji setelah menaja pembantu rumahnya seorang warga indonesia mengerjakan umrah.

Beliau ialah Manickam Letchuman ADUN Padang Jeram, Negeri sembilan yang telah menaja pembantu rumahnya Puan Sama, kerana membalas jasanya yang setia berkhidmat dari tahun 2002 hingga sekarang selama 13 tahun.


Menurut Manickam, pembantu rumahnya itu seorang yang bertanggungjawab, rajin dan amanah dalam menjalankan kerja.

"Walaupun beliau datang sebagai pembantu rumah tetapi kini beliau sudah menjadi sebagai seorang ahli keluarga saya. Sebenarnya saya telah berhasrat hendak menghantar beliau ke Saudi pada tahun 2011 tetapi oleh kerana ada masalah Visa ( pd ketika itu umur beliau bawah 45 dan utk ke Saudi perlukan Mahram ) saya telah tangguhkan sehingga ke tahun ini."

"Walaupun saya sekeluarga beragama Hindu dan Vegetarian tetapi hak beliau sebagai seorang Islam sentiasa diberi keutamaan oleh seisi keluarga." katanya lagi.

Puan Sama yang mendengar berita tersebut telah menitiskan air mata gembira kerana tidak menyangka akan dapat ke Mekah.


Sebelum bertolak menunaikan umrah satu majlis doa seamat dan bacaan tahlil telah diadakan di rumah Manickam yang dihadiri oleh rakan Islam beliau dan kenalan Puan Sama.

"Marilah kita sama-sama berdoa agar keinginan beliau sejak dahulu lagi untuk melangkah ke Tanah Suci Mekah dan seterusnya menunaikan UMRAH akan mendapat Restu Tuhan Yg Maha Kuasa."

 "Ini adalah Rezeki beliau. Walaupun saya beragama Hindu, Saya berasa begitu gembira kerana tuhan memberikan saya peluang untuk menaja Pembantu rumah saya Pn. SAMA ke Tanah Suci Mekah." Katanya.-Siakapkeli.com.my

No comments:

Post a Comment