Wednesday, December 07, 2016

Gempa Bumi 6.5 Skala Ritcher Menggegarkan Bandar Aceh



Sekurang-kurangnya seorang meninggal dan puluhan yang lain dikhuatiri terperangkap di bawah runtuhan selepas Banda Aceh, Indonesia telah dilanda gempa bumi kuat berukuran 6.5 Skala Ritcher subuh tadi.

Memetik laporan Straits Times,  Gempa bumi berkenaan melanda kira-kira jam 5:03 pagi tadi waktu tempatan atau 6:03 pagi waktu Malaysia.

Gempa bumi itu berlaku pada waktu subuh di beberapa wilayah yang majoriti penduduknya Muslim bersedia untuk solat subuh, kata pegawai tempatan.

Beberapa warga luka tertimpa bangunan akibat gempa 6,5 SR di Ulee Glee Pidie Jaya Aceh 7/12/2016.
Pembesar Daerah, Apriadi Achmad berkata, seorang lelaki tua telah meninggal dunia, mungkin akibat serangan jantung, dan ada kebimbangan untuk berpuluh-puluh dipercayai terperangkap di dalam rumah rosak.

"Beberapa rumah kedai dan rumah telah runtuh di daerah Pidie Jaya dan pemilik masih terperangkap di sana," Achmad, ketua pejabat pengurusan bencana tempatan, kepada AFP.

"Kami telah menggerakkan jentera berat untuk membantu, dan berharap dapat menyelamatkan orang-orang yang terperangkap," katanya.


Agensi Pengurusan Bencana Kebangsaan Indonesia (BNPB) berkata, beberapa bangunan telah musnah akibat gempa bumi dan usaha untuk merawat mangsa yang cedera sedang dijalankan.

"Beberapa rumah dan rumah kedai di Pidie Jaya telah runtuh, terdapat penduduk yang cedera, usaha sedang dijalankan untuk menangani kesan gempa bumi," kata Dr Sutopo Purwo Nugroho, yang mengetuai Bahagian Maklumat Data dan pada BNPB.

No  threat to Australia from mag 6.6  to the north of Sumatra, Indonesia. Latest info at http://www.bom.gov.au/tsunami 
Gempa bumi ini dikatakan tidak berpotensi terjadinya tsunami. - Siakapkeli.my












No comments:

Post a Comment