Thursday, June 09, 2016

Ada Yang Marah Saya Kata "Kenduri Kawin Bukan Guna Duit Hantaran Lelaki", Mari Saya Bagi Cadangan - Perunding Hartanah


Setiap pasangan yang berkahwin, sudah semestinya menginginkan yang terbaik pada hari perkahwinan mereka, ada yang mahu dilakukan besar-besaran sehingga memerlukan belanja puluhan ribu ringgit dan ada yang tidak kisah mengadakan kenduri ikut kemampuan sendiri.

Ada juga keluarga pihak pengantin perempuan meletakkan harga hantaran yang tinggi tanpa memikirkan masa depan anak mereka sendiri dan ada juga segelintir ibu bapa pihak perempuan menggunakan wang hantaran untuk diadakan kenduri.

Ketahuilah yang menyediakan kenduri kahwin itu sebenarnya tanggunjawab ibu bapa, tidak kisah lah mampu atau tidak, jika tidak mampu, adakan kecil kecilan berdasarkan kemampuan kita.

Ini kerana wang hantaran berkenaan seeloknya dirancang untuk kehidupan anak selepas berkhawin dan tinggal bersama psangan mereka iaitu menantu kita sendiri.

Dikongsikan panduan untuk menguruskan wang hantaran sebaiknya oleh perunding hartanah, Saudara Azizul Azli Ahmad, beliau terlah berkongsikan satu tips yang cukup berguna kepada pasangan yang baru atau akan berkahwin diluar sana.

Jom kita baca.


PANDUAN GUNA DUIT HANTARAN

1. Bila ada yang marah marah dan hantuk kepala bila saya kata "Kenduri Kawin Bukan Duit Hantaran Lelaki", izinkan saya beri cadangan.

2. Jika hantaran kita RM15 000, takkan kita habiskan dengan sewa khemah, tempah baju, makan tetamu dan bayar juru foto saja.

3. Semua itu tiada dalam rukun nikah sebenarnya. Lebih tak malu duit itu habis dalam sehari, lepas kenduri duduk rumah sewa atau balik rumah mertua.

4. Tidur atas tilam lipat, pelamin sewa semua dah tak ada. Belum kira hutang yang berjela jela.

5. Tetamu makan tak habis buang merata rata. Bakal suami himpun duit RM15 000 sampai nak keluar biji mata, minum air suam digerai itu dah biasa.

6. Belajar rasa malu guna duit orang lain untuk bermewah dan bermegah. Kenduri itu 'kewajipan' ibubapa atas rasa syukur anak kita telah diijabqabulkan.

Jika tak mampu kata Ustaz Kazem buat makan nasik lemak sahaja

7. Cadangan saya, jadikan hantaran itu sebagai deposit rumah pertama. Bagaimana caranya?


8. Beli rumah flat di Bangi, Kajang dan Damansara Damai. Masih ada rumah bawah RM100k lagi.

9. Deposit yang kita perlukan cuma RM10,000 sahaja (10%).

10. Bayaran lawyer, jurunilai, setem hasil sekitar RM3700 sahaja. Jumlah semua RM13700 dan masih da baki RM1300 lagi.

11. Pujuk abah atau wali jika abah dah tak da lagi mintak tambah RM700 bagi jadi RM2000.

12. Beli nasi ayam madu yang harga RM5 untuk 200 tetamu kita. Pacak satu khemah pun tak mengapa. Buat dua jenis air panas dan sejuk saja. (RM1000)

13. Jemput sedara terdekat, ahli surau kita dan jiran tetangga dekat. Kita bukan orang kaya nak jemput 1 Malaysia.

Jangan risau pasal orang kata, ia bonus kita masuk ke syurga.

14. Tetamu yang datang dapat yasin bercetak cuma RM0.70¢ senaskah baru RM140 sahaja.

15. Masih ada baki RM860 boleh gunakan untuk sewa baju pengantin, jika bijak buat baju melayu yang boleh pakai raya nanti.

16. Dengan modal RM15 000 hantaran kawin, rumah dapat kawin pun dapat. Jangan nak 'poyo' sangat kata itu semua sumbangan calon suami, ikut kami nak buat apa.

17. Masyarakat Kelantan Terengganu dah buat lama, kita saja buat buat terkejut atau saja nak duduk rumah sewa lama lama 😂. Saya lagi suka

18. Rancang duit hantaran nak buat apa bukan nak bermewah lepas tu 'upload' dalam insta, ramai yang tengok dan gelak saja.

Azizul Azli Ahmad
Abah Aqilah


Siakapkeli.my

No comments:

Post a Comment